Refugees

România a intrat în Spațiul Schengen și cu frontierele terestre

România a intrat în Spațiul Schengen și cu frontierele terestre

De la data de 1 ianuarie 2025, la frontiera internă a României, respectiv la granița cu Ungaria și Bulgaria, s-a eliminat controlul de frontieră, sens în care toate persoanele se pot deplasa către sau dinspre alte state membre ale Spațiului Schengen (cu excepția Ciprului și Irlandei) fără a se mai opri la cabinele de control

De la data de 1 ianuarie 2025, la frontiera internă a României, respectiv la granița cu Ungaria și Bulgaria, s-a eliminat controlul de frontieră, sens în care toate persoanele se pot deplasa către sau dinspre alte state membre ale Spațiului Schengen (cu excepția Ciprului și Irlandei) fără a se mai opri la cabinele de control ale Poliției de Frontieră pentru verificarea documentelor de călătorie. Practic, călătoriile din România către și dinspre celelalte state membre Schengen vor fi similare unei călătorii în interiorul țării.

La frontiera româno-bulgară, a fost eliminat controlul în 11 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Giurgiu, Vama Veche, Ostrov, Negru Vodă, Lipnița, Dobromir, Bechet, Calafat, Călărași, Zimnicea și Turnu Măgurele; de asemenea, nu se mai efectuează control sistematic în trei puncte de trecere cu specific feroviar: Giurgiu, Negru Vodă și Calafat, precum și în șapte puncte de trecere cu specific portuar: Călărași, Oltenița, Giurgiu, Zimnicea, Turnu Măgurele, Corabia și Bechet.

La frontiera româno-ungară, a fost eliminat controlul în 12 puncte de trecere a frontierei cu specific rutier: Nădlac, Nădlac II, Turnu, Vărșand, Salonta, Borș, Borș II, Valea lui Mihai, Săcuieni, Petea, Urziceni și Cenad; totodată, nu se mai efectuează control sistematic în 5 puncte de trecere cu specific feroviar: Carei, Curtici, Salonta, Episcopia Bihor și Valea lui Mihai.

Pe Dunărea interioară s-a eliminat controlul de frontieră în două puncte de trecere cu specific portuar: Cernavodă și Brăila.

Măsura este valabilă pentru toate persoanele, indiferent de cetățenie, și pentru toate categoriile de mijloace de transport, fie că vorbim despre autoturisme, autocare, microbuze, camioane, ambarcațiuni sau trenuri. Este important de reținut că persoanele care intenționează să meargă pe teritoriul altui stat trebuie să aibă asupra lor un document de călătorie valabil, respectiv pașaportul sau cartea de identitate.

Conform practicii existente la nivelul mai multor state membre ale Uniunii Europene, polițiștii de frontieră români întreprind controale aleatorii și nesistematice pe căile de comunicație de la frontiera internă sau în diverse noduri rutiere, în limita celor 30 de kilometri de la linia de frontieră în interior (care reprezintă zona de competență), împreună cu cadre ale Poliției Române, Jandarmeriei, Inspectoratului General pentru Imigrări sau ale altor structuri.

Acțiunile polițienești sunt efectuate în baza unei analize de risc sau atunci când există informații cu privire la posibila săvârșire a unor fapte ilegale și vor avea ca scop prevenirea și combaterea acestora. Patrulele mixte sunt dotate cu dispozitive mobile de control pe care este instalată aplicația eDAC, cu care efectuează aceste verificări. În cazul în care nu există probleme la verificările efectuate, persoana își poate continua călătoria fără restricții, în caz contrar se aplică măsurile legale corespunzătoare. Condițiile de călătorie în statele din afara Spațiului Schengen rămân neschimbate.

Pentru securizarea frontierelor externe ale Românei, și totodată ale Uniunii Europene și spațiului Schengen, la nivelul Poliției de Frontieră Române au fost luate măsuri încă din timp. Măsurile au constat în alocarea de resursă umană (aproximativ 90% din absolvenții Școlii de Pregătire a Agenților de Poliție de Frontieră Avram Iancu Oradea au fost repartizați la frontierele externe și aproximativ 80% din concursurile organizate pentru ocuparea funcțiilor vacante în anul în curs au fost pentru frontierele externe) și totodată a fost alocată tehnică de supraveghere și autospeciale de patrulare. În același context a avut loc regândirea dispozitivului și măsurile de ordin logistic, cu scopul protecției cetățenilor, precum și a folosirii judicioase a resursei umane.

Poliția de Frontieră Română a fost și este pregătită, din toate punctele de vedere – organizatoric, logistic și uman – pentru integrarea țării noastre în Spațiul Schengen pe cale terestră începând cu data de 1 ianuarie 2025.

Conform prevederilor legale în vigoare, atribuțiile generale ale Poliției de Frontieră sunt: supravegherea și controlul trecerii frontierei de stat, prevenirea și combaterea migrației ilegale și a faptelor specifice criminalității transfrontaliere, săvârșite în zona de competență, respectarea regimului juridic al frontierei de stat, al pașapoartelor și al străinilor, asigurarea intereselor statului român pe Dunărea interioară, inclusiv brațul Măcin și canalul Sulina (situate în afara zonei de frontieră propriu-zise), în zona contiguă și în zona economică exclusivă, respectarea ordinii și liniștii publice în zona de competență.

Din punct de vedere statistic, în anul 2024, frontierele interne ale Românei au fost tranzitate în medie de 110000 de persoane și 33000 de mijloace de transport, dintre care 7300 de camioane. Cele mai tranzitate puncte de trecere de la frontiera internă sunt PTF Nădlac II (la frontiera cu Ungaria) și Giurgiu-Ruse (la frontiera cu Bulgaria). În fiecare zi, Nădlac II este tranzitat în medie de 9500 de persoane și 4870 mijloace de transport, dintre care peste 2500 de camioane, în timp ce prin PTF Giurgiu trec în medie 10500 de persoane și 5000 de mijloace de transport pe zi, dintre care 2400 de camioane.

Sursa: politiadefrontiera.ro

Alte articole

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi făcută publică. Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii